måndag, juni 19, 2017

frånvarande och ryggskott

Huvaligen, jag har varit frånvarande länge. 


Åkte på jordens ryggskott! Kunde inte gå, stå eller sitta, och knappt ligga heller för den delen. Det skar som en kniv in i ryggraden.


Nu har det gått två veckor och massa naprapatbesök senare så kan jag äntligen gå normalt igen..
Känns som det alltid är nåt som gör att jag tar två steg bak, sen ett fram, sen två bak igen..
inte sprunigt en meter sen göteborgsvarvet.. suck det är en månad sen nu.


Vikten har gått upp, 2 kg plus sista två veckorna, såklart, för att jag inte har tränat. Suck.


Men men, bara ta nya tag och köra igång igen.
Jag har blivit med cykel, alltså en riktig cykel, så nu ska jag försöka komma igång och varva jogg och cykel.
Lopp då ?
ja vad ska jag säga, blodomloppet och österåkersmilen stod ju så fint i kalendern. Båda två blev inställda pga ryggskottet..
Så nu ekar kalendern tom..


Tips på lite kortare lopp i Stockholmstrakten nu-september mottages tacksamt! Jag skulle behöva anmäla mig till nåt för motivationens skull. Men inte för långa, för det måste vara rimligt att hinna träna från noll igen..
blä blä vad gnälligt det blev.. men men nu är jag på väg tillbak IGEN! :)

fredag, juni 02, 2017

V 20-21

v 20


Vecka 20 blev det inget sprunget under veckan. Jag körde lite promenader bara för att hålla benen igång men ingen hård träning alls.
På lördagen tog jag mig runt Göteborgsvarvet!
Jag startade kl 14.35 vilket var skönt. När vi kom till Göteborg vid 11 rycket så var det 26 grader och stekande sol och jag blev livrädd för att springa i det vädret! Men temperaturen droppade rejält så på eftermiddagen var det nere på 18-20 grader. Det var delvis molning och blåste ganska bra på vissa ställen. Så jag blev snarare kall ibland än för varm.
Jag sprang hela första milen i hyfsat tempo faktiskt. Sen andra milen blev jogg. Jag gjorde allt jag kunde för att inte behöva gå, joggade väldigt sakta bitvis men vägrade börja gå för då visste jag att jag inte skulle komma igång igen och jogga.
Jag försökte njuta av dagen. Tog in stämningen, lyssnade till musik, gjorde mängder med high five med alla glada barn längs vägen!
Joggade i mål på 3.10
Jag tog mig runt, jag fick medaljen, jag höll mig joggande. Nöjd? njae.. jo ändå med tanke på hur dålig formen är. Taggad på revansch ? Absolut, nästa år då jäklar!!!


v.21


Måndag: vila
Tisdag: 30 minuters promenad
Onsdag: 30 minuters motionscykel för att snurra igång benen.
Torsdag: 30 minuters motionscykel, lite snabbare tempo!
Fredag: Bortrest mycket promenerande
Lördag: Bortrest mycket promenerande
Söndag: kort joggrunda på 20 minuter.


Framåt nu då?
Det kommer bli lite blandat framöver, jogging, cykel, simning och försöka klämma in lite styrka igen, jag är så sjukt dålig på att träna styrka. Måste bli bättre på det!


Blodomloppet med jobbet ska avverkas. Det är 10 km. Sen får vi se vad sommaren bjuder på om det blir några lopp!



tisdag, maj 16, 2017

V.19 - klarade målen för veckan!

Veckan blev såhär:


Måndag: Cykel 13 km
Tisdag: löpning 5,18 km + 15 min styrkeövningar
Onsdag: vila
Torsdag: vila
Fredag: löpning 4 km
Lördag: vila
Söndag: löpning 10 km


Jag lyckades lägga in en litet pass med styrka. Situps, rygglyft, benböj och utfallsteg.


Jag lyckades också få till ett milpass med löpningen, vilket känns som en hel evighet sen jag sprang så långt. Så jag är nöjd med veckan.


Mål för vecka 20 är inte så högt satta annat än att jag ska ta mig runt Göteborgsvarvet på lördag.
Känner mig i dagsläget lite frusen och snuvig så kommer mest ta det lugnt och kurera mig fram till lördag och hålla tummarna att jag inte blir förkyld!

måndag, maj 08, 2017

v. 18

Vecka 18 blev såhär:


Måndag: Löpning 5,51 km
Tisdag: Cykel 7,18 km
Onsdag: vila
Torsdag: Löpning 7,03 km
Fredag: Vila
Lördag: vila... dans hela kvällen :)
Söndag: Löpning 6 km


Mål för v 19 är 3 löppass, 1 cykelpass samt att jag ska försöka lägga in några kortare pass med styrkeövningar. Jag är usel på styrketräning men tänkte börja smyga in nån 10 - 15 minuter då o då till att börja med så får vi se var det leder.

onsdag, maj 03, 2017

V.17

Vecka 17 blev inte lika mycket träning som vecka 16. På grund av fullt upp med annat i livet. Men allt är bättre än inget!


Måndag: Lunchpromenad 30 minuter
Tisdag: Motionscykel 13 km
Onsdag: vila
Torsdag: Lunchpromenad 3 km
Fredag: Löpning 5 km
Lördag: Promenad 50 minuter
söndag: vila

måndag, april 24, 2017

V. 16

Sådär. Nu ska bloggen leva igen som sagt. Och så även träningen.
Förra veckan blev såhär:


Måndag: 1000 meter sim + 5 km cykel
Tisdag: 8,1 km cykel
Onsdag: 7 km löpning
Torsdag: 30 min PW
Fredag: Vila
Lördag: 40 min PW
Söndag: 30 min PW


Jag ska försöka att variera träning, löpning, cykel, sim och PW. Jag tror att kroppen mår bäst av det.
Denna första vecka med ordentlig träning samt strikt kosthållning gav belöningen -2,5 kg på vågen så det känns bra. Nu kämpar jag vidare. 5,2 kg kvar till första delmålet!
Men fokuserar inte till största del på vågen utan på att må bra och variera träning och få till rutiner. Så kommer vågen följa med automatiskt!

måndag, april 17, 2017

Bloggen ska leva igen!

Ja! Nu ska jag träna igen och då ska bloggen få leva igen :)

Dagens träning bestod av 1000 meter bröstsim samt 30 minuter powerwalk
Och 4,2 km på cykeln :)

Nu jäklar ska jag i form igen.
Första två målen är att ta mig runt Göteborgsvarvet under 3 timmar.  Och att gå ner och väga under 80 kg till 1:a juni. Det vill säga 7,7 kg ska bort!
Varvet under 3 timmar låter väl superlätt för de flesta men jag kämpar verkligen nu. Det går så sakta att springa när jag väger så mycket. Lufsar runt i 8-min tempo.
Men nu ska det bli ändring.
Planen är allsidig varierad träning och bra kost!
I Skövde på 6-timmars passerade jag halvmaran på 3,18 så jag vet att jag grejar distansen. Måste bara jobba på farten.
Men det kommer!
Nu är jag positiv och har bra känsla och tydliga mål! Jag ska klara det!