fredag, november 24, 2017

Mage

Magen växer! Mini sparkar och lever rövare därinne nu!
Träningen just nu består av vattengymnastik och rörlighetsövningar


Längtar tills bebisen är ute och våren som kommer sen då jag kan plocka fram joggvagnen!

onsdag, november 08, 2017

Rörlig i vattnet!

Nu har jag börjat gå på vattengymnastik 2 ggr per vecka.
Det är så skönt att komma ner i det varma vattnet och få känna sig lite rörlig och smidig!
Ovanför vattnet känner jag mig som en stel strandad val som har svårt med det mesta.


I vattnet är jag mycket smidigare och kan göra de flesta rörelserna utan att det gör ont!

Har fått kryckor sedan ett par veckor tillbaka och får inte belasta bäckenet mer än nödvändigt.
Läkarn skrev i sjukintyget kraftig foglossning och med ett värde om 5 grader på varje sida om bäckenet, vad det nu innebär.. förutom att det gör ont och jag knappt kan gå..


100% sjukskrivning utan att tveka sa han, du ska absolut inte åka buss, tåg, buss och hålla på.


Som tur är har jag en väldigt bra arbetsgivare och peppande chef. Så nu får jag taxi till kontoret en dag i veckan och resterande dagar jobbar jag hemifrån. Har fått ett litet kontor inrett hemma!

Jag har verkligen inte ro att gå hemma helt sjukskriven redan! Då kommer jag klättra på väggarna innan bebisen kommer i februari!
Så jag jobbar gärna så länge jag orkar och det går att lösa praktiskt!


Den träning som blir nu är då vattengymnastik 2 ggr per vecka samt knipövningar varje dag. Sen gör jag lite överkroppsövningar, armar, axlar och så när andan faller på.
Konditionsträning är jättesvårt att få till när jag inte kan springa/jogga/gå/cykla eller simma..
Så kondisen är i fotknölarna just nu och jag blir anfådd för minsta lilla.
Men så har jag ju en liten mini därinne som kräver sitt också.


6:e månaden nu allafall så det går framåt!!
Längtar till våren när bebisen är här och jag kan börja fungera igen och få tillbaka min kropp!!!

onsdag, september 06, 2017

Nyhet :)

Nu är det dags att uppdatera här. Anledningen till lång frånvaro och inte så mycket tränat :)
Den här lilla mini som ska komma till oss nästa år!
Jag ska försöka hålla igång under även denna graviditet men springa har redan blivit för jobbigt. Dels har jag redan nu i v 15 ont i höfterna så det molar om jag ens försöker jogga :( dels så har jag mått så dåligt hela sommaren att jag inte haft energi att träna nånting. Men förhoppningsvis blir det bättre nu.
Jag har börjat simma igen så det kommer få bli huvudmotionen under graviditeten. Det är skonsamt för kroppen och ger allsidig träning!

måndag, juni 19, 2017

frånvarande och ryggskott

Huvaligen, jag har varit frånvarande länge. 


Åkte på jordens ryggskott! Kunde inte gå, stå eller sitta, och knappt ligga heller för den delen. Det skar som en kniv in i ryggraden.


Nu har det gått två veckor och massa naprapatbesök senare så kan jag äntligen gå normalt igen..
Känns som det alltid är nåt som gör att jag tar två steg bak, sen ett fram, sen två bak igen..
inte sprunigt en meter sen göteborgsvarvet.. suck det är en månad sen nu.


Vikten har gått upp, 2 kg plus sista två veckorna, såklart, för att jag inte har tränat. Suck.


Men men, bara ta nya tag och köra igång igen.
Jag har blivit med cykel, alltså en riktig cykel, så nu ska jag försöka komma igång och varva jogg och cykel.
Lopp då ?
ja vad ska jag säga, blodomloppet och österåkersmilen stod ju så fint i kalendern. Båda två blev inställda pga ryggskottet..
Så nu ekar kalendern tom..


Tips på lite kortare lopp i Stockholmstrakten nu-september mottages tacksamt! Jag skulle behöva anmäla mig till nåt för motivationens skull. Men inte för långa, för det måste vara rimligt att hinna träna från noll igen..
blä blä vad gnälligt det blev.. men men nu är jag på väg tillbak IGEN! :)

fredag, juni 02, 2017

V 20-21

v 20


Vecka 20 blev det inget sprunget under veckan. Jag körde lite promenader bara för att hålla benen igång men ingen hård träning alls.
På lördagen tog jag mig runt Göteborgsvarvet!
Jag startade kl 14.35 vilket var skönt. När vi kom till Göteborg vid 11 rycket så var det 26 grader och stekande sol och jag blev livrädd för att springa i det vädret! Men temperaturen droppade rejält så på eftermiddagen var det nere på 18-20 grader. Det var delvis molning och blåste ganska bra på vissa ställen. Så jag blev snarare kall ibland än för varm.
Jag sprang hela första milen i hyfsat tempo faktiskt. Sen andra milen blev jogg. Jag gjorde allt jag kunde för att inte behöva gå, joggade väldigt sakta bitvis men vägrade börja gå för då visste jag att jag inte skulle komma igång igen och jogga.
Jag försökte njuta av dagen. Tog in stämningen, lyssnade till musik, gjorde mängder med high five med alla glada barn längs vägen!
Joggade i mål på 3.10
Jag tog mig runt, jag fick medaljen, jag höll mig joggande. Nöjd? njae.. jo ändå med tanke på hur dålig formen är. Taggad på revansch ? Absolut, nästa år då jäklar!!!


v.21


Måndag: vila
Tisdag: 30 minuters promenad
Onsdag: 30 minuters motionscykel för att snurra igång benen.
Torsdag: 30 minuters motionscykel, lite snabbare tempo!
Fredag: Bortrest mycket promenerande
Lördag: Bortrest mycket promenerande
Söndag: kort joggrunda på 20 minuter.


Framåt nu då?
Det kommer bli lite blandat framöver, jogging, cykel, simning och försöka klämma in lite styrka igen, jag är så sjukt dålig på att träna styrka. Måste bli bättre på det!


Blodomloppet med jobbet ska avverkas. Det är 10 km. Sen får vi se vad sommaren bjuder på om det blir några lopp!



tisdag, maj 16, 2017

V.19 - klarade målen för veckan!

Veckan blev såhär:


Måndag: Cykel 13 km
Tisdag: löpning 5,18 km + 15 min styrkeövningar
Onsdag: vila
Torsdag: vila
Fredag: löpning 4 km
Lördag: vila
Söndag: löpning 10 km


Jag lyckades lägga in en litet pass med styrka. Situps, rygglyft, benböj och utfallsteg.


Jag lyckades också få till ett milpass med löpningen, vilket känns som en hel evighet sen jag sprang så långt. Så jag är nöjd med veckan.


Mål för vecka 20 är inte så högt satta annat än att jag ska ta mig runt Göteborgsvarvet på lördag.
Känner mig i dagsläget lite frusen och snuvig så kommer mest ta det lugnt och kurera mig fram till lördag och hålla tummarna att jag inte blir förkyld!

måndag, maj 08, 2017

v. 18

Vecka 18 blev såhär:


Måndag: Löpning 5,51 km
Tisdag: Cykel 7,18 km
Onsdag: vila
Torsdag: Löpning 7,03 km
Fredag: Vila
Lördag: vila... dans hela kvällen :)
Söndag: Löpning 6 km


Mål för v 19 är 3 löppass, 1 cykelpass samt att jag ska försöka lägga in några kortare pass med styrkeövningar. Jag är usel på styrketräning men tänkte börja smyga in nån 10 - 15 minuter då o då till att börja med så får vi se var det leder.